PROGRAMMA

CEO’S, marketeers, managers & founders van de mooiste retailbrands staan op onze podia. Allemaal met een eigen verhaal. Of het nu gaat om een beslisser, beïnvloeder of een bestormer. Aan het eind van de dag ga je vol inspiratie naar huis.

LOODS A

Deborah van der Velde | Host

The Age of Assistance
Ons gedrag met de telefoon geëvolueerd. Een consument zoekt op zijn telefoon niet naar ‘herenschoenen bij mij in de buurt’. Hij zoekt naar ‘herenschoenen’, omdat hij aanneemt dat de telefoon zijn locatie al kent. Mensen worden veel slimmer; de tools worden veel slimmer – tot het punt waarop mensen de enorm hoge verwachting hebben dat hun mobiele assistent, slimme beslissingen voor hen gaat maken en je alleen je stem nog maar nodig hebt. Karlijn Pels over The Age of Assistance en wat dit betekent voor retailers.

Hoe Christine le Duc Nederland een beter seksleven wil geven

Ceo Audrey van Ham staat sinds januari aan het roer bij het 50-jarige Christine le Duc en wil de erotiekketen weer op de kaart zetten. Van Ham over taboes, uitdagingen in de markt en het belang van omnichannel. Haar missie: heel Holland een beter seksleven.

Impact Retail
Komen we aan het eind van ons Fin de Siècle en naderen een nieuwe periode van roaring 20s? Waar in de vorige eeuw de industrialisatie een grote factor was in de strijdende sentimenten tussen nostalgie en optimisme, is het nu de overgang van experience economy naar transformative economy, waarbij een consument verwacht dat zijn besteding leidt tot positieve verandering. En daarmee betreden we een nieuw terrein van activistisch ethische consumptie en productie, waarin normen en waarden bepalender zijn dan prijs. Hoe we deze overgang zien in retail trends, licht ik toe tijdens mijn presentatie.

Zo schudt Swapfiets de traditionele fietsmarkt op
In twaalf maanden van 150 naar 50.000 klanten. Het fietsabonnement van de Delftse onderneming vindt gretig aftrek. Voor vijftien euro per maand worden klanten volledig ontzorgt, zelfs de lekke band wordt voor je geplakt. Nadine Nooteboom over de groeiende maatschappelijke trend van bezit naar toegang en hoe dat Swapfiets de wind in de rug geeft. In tegenstelling tot reguliere fietsmerken beschikt Swapfiets over data van de eindgebruiker. Deze data worden gebruikt om het product én de klantervaring te optimaliseren.

Hoe Bundles wil uitgroeien tot hét platform voor circulaire abonnementen
Wat begon als een abonnement op wasmachines, is inmiddels doorgegroeid tot platform met drogers, vaatwassers en koffiezetapparaten. Producten als bedden en fietsen laten niet lang meer op zich wachten. De ambitie van Bundles is om uit te groeien tot een gebruikersplatform waarop fabrikanten zelf hun spullen als abonnement kunnen aanbieden.

De retail en consumerindustrie gaan door een snelle verandering.
De veranderende klantverwachtingen, de demografische verschuivingen en de groei van ecommerce en gegevens hebben een grote impact op de industrie. Bedrijven worden geconfronteerd met nieuwe concurrenten, zowel lokale bedrijven als digitale reuzen. Daarom voelen ze de druk om te transformeren en om nieuwe markten aan te spreken via nieuwe kanalen.

Deze dynamiek draagt bij aan de opkomst van nieuwe technologieën, zoals AI, Blockchain en IoT. Ze stellen bedrijven nu al in staat om hun klanten beter van dienst te zijn. Denk aan het gebruik van data en AI om interacties te personaliseren en zo de verkoop te bevorderen. Een ander voorbeeld is hoe blockchain de voedselveiligheid verbetert. Kom luisteren hoe deze technologieën bijdragen en nu binnen handbereik zijn.

The American Dream.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Het spreekwoord lijkt gemaakt voor hoge hakken. Bianca Blom wil met haar Linja Shoes het tegendeel bewijzen. Een nieuwe manier van schoenmaken, een betere constructie en andere materialen, dat is in een notendop de aanpak. Sinds de start drie jaar geleden heeft het merk een fanbase opgebouwd en dat geeft vertrouwen voor een buitenlands avontuur. Blom jaagt haar American Dream na en deelt haar lessen van de afgelopen drie jaar en hoe ze deze kennis zal gebruiken om de Amerikaanse markt te veroveren.

Van gedragswetenschap naar hapklare marketingideeën
Nudging, keuze-substitutie, von Restorff effect … Inzichten uit de gedragseconomie duiken steeds meer op in reclame en shoppermarketing. Maar hoe kunnen retailers en merken deze praktisch én creatief toepassen? Dat wordt in deze presentatie met aansprekende voorbeelden duidelijk gemaakt.

 

Digital Natives als klant
Dat ze alles gratis willen, weten wij. Dat ze niet meer koken, dat weten wij ook. En dat zij niet meer te bereiken zijn via social media is een voldongen feit! Kortom, een geweldige uitdaging om met ‘digital natives’ in contact te komen en te communiceren’, aldus Binneveld. Maak geen trucje van e-commerce want dat werkt niet, stelt hij. Erwin Binneveld geeft inzicht hoe SPAR University tot keuzes komt en deze extreem uitvoert aan de hand van een duidelijke strategie.

Exploring happiness
Claudia (Interior designer) en Steven (Architect) delen hun visie op en inspiratie voor het vinden van unieke en moderne “moments of happiness”, middels best practice business cases en industry benchmarks.
“Innovativity: Combining the power of innovation and creativity to shape our future.”

LOODS B

Donovan van Heuven – Hoofdredacteur Retail Trends Media | Host

De toekomst van retail is service
Begrijp aan de hand van acht golven waarom services toegevoegd worden aan het verdienmodel van de retailsector. Leer van retailers hoe zij services geïntegreerd hebben in hun dienstverlening en de transitie gemaakt hebben van het verkopen van producten naar het verkopen van services.

Hoe klinkt jouw merk?
Zacht? Brutaal? Eigenwijs? Statig? Jong? Speels? Hoe klinkt jouw merk? Wetende dat het gehoor het tweede belangrijkste zintuig is in merkherkenning; laat jij geluid wel goed genoeg werken voor jouw merk? Jan-Willem Klein-Willink geeft inzichten hoe soundbranding toegepast wordt en deelt do’s and don’ts. En natuurlijk gaan we testen hoeveel merken jij herkent aan hun geluid in de Audiologo Quiz.

Hoe krijg je een carnivoor aan de zeewierworst? 
Jaap Korteweg, biologisch akkerbouwer en 9e generatie boer, wil met de Vegetarische Slager de grootste slager ter wereld worden en het beest uit de voedselketen halen. Het grote ideaal is om met de Vegetarische Slager vleeseters te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten. Korteweg over de route naar zijn ambitie en hoe de consument en retailers mee te krijgen in zijn verhaal.

 Ze ruiken kansen, tonen lef én dragen bij aan consumentenverwachtingen. Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve ondernemers en concepten die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften, retail kleur geven en maximaal drie jaar onderweg zijn.
RetailTrends selecteert en presenteert jaarlijks tien mooie concepten, die tijdens het Retail & Brands Festival strijden om de titel: RetailRookie of the Year 2018-2019, met dit jaar als hoofdsponsor ABN AMRO.
Iedere RetailRookie staat 60 seconden oog in oog met drie retailexperts. Wie weet de vakjury in die ene minuut het meest te overtuigen van zijn concept?
Maak kennis met de selectie RetailRookies 2018-2019 die strijden om de titel RetailRookie of the Year:

Rutger Vlaming – Suittruck > de traveling tailor

Bianca Blom – Linja > Wel hoge hakken, geen zere voeten

Lennart de Jong & Robbert Vos – Hagelswag > Chocoladebeleving op brood

Martijn van Rooy – Parfumado > Online parfums op basis van data

Tom Marcelis – Stadsplank > Snij- en broodplanken van bomen uit je buurt

Laurens de Kleine & Patrick Dekker – Jutter Speijs > Onbemande gemakswinkels in hotels en kantoren

Colin Bom – Homie > Wasmachines als een service

Mark Kuisdom – The Dutch Weed Burger > Hamburgers van zeewier

Tom Leenders & Dorus Galema – Gerrard Street > verhuur van modulaire koptelefoons

Max Klijnstra & Milan Daniels – Otrium > Online fashion platform voor overstock

Creating a cosmetic revolution
Lush wil de wereld niet alleen geuriger en kleuriger maken, maar ook een stuk mooier. Hierbij gaat het campagne voerende cosmeticamerk controversiële onderwerpen niet uit de weg. Ruby van Hoorn vertelt hoe Lush regels doorbreekt en tegen de gevestigde orde in gaat vanuit een sterke ideologie die wordt gedreven door creativiteit en innovatie.

Reinventing retail – Op weg naar een futureproof retailconcept
De wereld telt veel succesvolle en vernieuwende retailconcepten. Retailers die steeds weer weten te innoveren vanuit de kracht van hun merk. Wat hebben deze retailers gemeen en wat doen ze om de klant steeds weer te verrassen? Op welke nieuwe klantbehoeften spelen ze in? Albert Top geeft inzicht in de veranderingen die er vandaag en morgen plaatsvinden in de retail, met sprekende voorbeelden van zowel de nieuwste start-ups als gevestigde retailers.

Hoe de aardappeleters opeens Vans dragen
Wie Van Gogh zegt, denk niet meteen aan retail. Maar met vier winkels, een samenwerking met Alibaba, een café annex conceptstore in Hongkong en een schoenenlijn in co-creatie met modemerk Vans heeft het Van Gogh Museum in Amsterdam verrassend veel weg van een serieuze speler. Niemand komt naar het Van Gogh om spullen te kopen, ‘maar qua omzet per vierkante meter zitten we in de hoogste regionen van de Nederlandse retail’.

Wil je alle ins & outs weten van de comeback van V&D? Tijdens het Retail & Brands Festival vertelt Alexander voor het eerst over de plannen en ambities van het webwarenhuis.

Augmented reality en de wow-experience
FoodStory ontwikkelde de gelijknamige app voor het allereerste 3D-menu ter wereld. Ja, in hologrammen. Want gasten eten met hun ogen en zo zien ze precies wat ze kunnen bestellen. Met de huidige menukaarten is dat natuurlijk onmogelijk, waardoor klanten niet altijd precies weten wat een gerecht inhoudt. Of zelfs betekent, bijvoorbeeld als er toeristen aanschuiven. Mohammed Iaallala over de kracht van augmented reality voor de sales & customerexperience, met voorbeelden uit de food en e-commercesector.

LOODS C

Patrick van der Borden – Chief Sales Officer FNG Group | Host

Zo wordt Vitaminstore een omnichannel merk
Vitaminstore schreeuwt het niet van de daken, maar groeit al jaren gestaag door. De afgelopen periode stond in het teken van een ‘replatforming’, waarbij de website op tal van vlakken verbeterd is. Dat leidt nu al tot een hogere conversie. Alain Vermeulen over de omnichannel uitdagingen van Vitaminstore en de roadmap voor de komende jaren.

Hoe bouw ik met bezorging aan mijn merk?
Lang werd bezorging binnen online retail beschouwd als ‘noodzakelijk kwaad’. Maar succesvolle online merken weten inmiddels beter: hoe je bezorgt heeft directe impact op je merkbeleving, conversie en klanttevredenheid. In de presentatie van Paazl nemen we u mee langs 7 verschillende merkbeloftes en hoe u deze met bezorging waar kan maken. Gaat u voor premium of groen? Mikt u op snelheid of extra service?

Met een social enterprise in retail 
Hoe kan een social enterprise het verschil maken in retail? Hoe werkt dat dan? En hoe leuk is het runnen van een social enterprise eigenlijk? Henk Witteveen neem je mee in zijn reis met Earth Concepts: van de organisatie van de leukste dag van het jaar tot het redden van mensenlevens (en ondertussen zijn producten aan de man brengen).

Koploper worden in het verminderen van plastic afval!
Waste2Wear is in 2007 gestart met het verwerken van PET flessen tot recycled polyester en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de meest vooruitstrevende partijen in circulaire oplossingen.
Waste2Wear werkt samen met verschillende bedrijven, merken en instanties om kwalitatief hoogwaardige textiel gerelateerde producten te maken van plastic afval en deze aan te bieden aan de consument.
Plastic is een enorme bedreiging voor het milieu, maar de meest negatieve impact heeft het als het in onze oceanen terecht komt.
Het zeer actuele ‘Waste2Wear I Ocean Plastic’ project is een unieke samenwerking met het bedrijfsleven, universiteiten, NGO’s en overheden, om een oplossing te bieden voor dit grote probleem.
Wil je meer te weten komen over dit spraakmakende onderwerp, onze producten en onze aanstaande media-campagne, kom dan naar de presentatie van Wilma want SAMEN kunnen we koplopers worden in het verminderen van plastic afval.

Decathlon: Relevant & agile innoveren vanuit het hart van de organisatie
Technologie, de markt en de klant, evolueren in een ongezien tempo.
Trage beslissingsprocessen binnen de organisatie zorgen ervoor dat de afstand tussen jou, je klant en je concurrentie elke dag groter wordt. Decathlon gooide het roer om en legde de beslissingsbevoegdheid voor innovatie daar waar ze het dichtst bij de gebruiker komt, lokaal, bij de meest betrokken teamleden.
Aan de hand van een concrete case vertellen Leentje Meirhaeghe, store leader bij Decathlon, en Tim Gielen, Digital Retail Experience Manager bij DOBIT hoe de winkelbeleving vanuit het hart van de organisatie snel en relevant wordt geïnnoveerd.

Van matrassenverkoper naar aanbieder van rustoplossingen
Wist je dat de gemiddelde Nederlander de kwaliteit van zijn of haar slaap met een matig zesje beoordeelt? Auping wil daar wat aan doen. Slapen is het allerbelangrijkste om je fit en energiek te voelen. In een wereld waarin we steeds vaker aan dan uit staan, gun je iedereen een kwalitatieve nachtrust. Het merk zet daarom in op innovatie samen met wetenschap en bedrijfsleven, onder meer door steeds vaker technologie te integreren haar producten en diensten. Auping moet zo evolueren van matras- en beddenfabrikant naar aanbieder van persoonlijke slaap- en rustoplossingen. “Wat zou het mooi zijn als straks iedereen over Auping praat als hét merk dat je hebben moet als je écht goed uitgerust wil zijn en het beste uit jezelf wil halen”, dagdroomt Ine Stultjens.

Hoe Skins Cosmetics de niche een podium geeft
Skins Cosmetics is in achttien jaar tijd uitgegroeid tot dé plek voor nichemerken en telt ondertussen twaalf winkels. Meer bekendheid creëren voor authentieke parfums is een van Hillege’s drijfveren. ?In een pushmarkt met prijsstunts is Skins’ filosofie juist om geen druk op verkoop te leggen. Philip Hillege over de kracht van de formule en de uitbreiding naar ‘exotische’ landen.

Nieuwe energie in een drankje!
Iedereen kent Bionade. Maar niet iedereen kent de naam Peter Kowalsky. Peter is brouwer en ondernemer. Peter is al lang een pionier op het gebied van drank: in zijn eigen brouwerij ontwikkelde zijn familie het verfrissingsdrankje Bionade.  Na de verkoop van Bionade heeft hij een nieuw drankje gemaakt  ‘Natural Cell Tonic INJU’: levensenergie om te drinken.
Energie is een woord dat Peter vaak gebruikt – en uitstraalt. Het gaat over het voorspellen van de tijdgeest. Peter is er rotsvast van overtuigd dat zijn Inju-producten moderne mensen helpen bij hun ‘hedendaagse energievoorziening’. Benieuwd naar zijn bewogen verhaal als ondernemer?

Dag Xenos, hallo CASA!
De interieurketen CASA bouwde voor de zomer de eerste Nederlandse Xenos-vestiging om en er zijn nog tientallen te gaan. De Belgische formule wil met een nieuwe strategie CASA opnieuw op de kaart zetten, met de Nederlandse markt als nieuw territorium.

Grow big, keep the DNA
Rituals groeit gestaag uit tot een wereldmerk. Het achttien jaar jonge bedrijf is ondertussen wereldwijd actief in 26 landen. Hoe doet de beautyretailer dat en waar zit het succes? En welke rol speelt bakermat Benelux hierin?

Hoe Miss Etam zichzelf opnieuw uitvindt 
Miss Etam gooit het roer om. De modeorganisatie heeft een groot verandertraject ingezet en om het te laten werken is een 360-graden benadering nodig, weet algemeen directeur Richard Turk. De transitie is opgedeeld in acht grote projecten, waaronder omnichannel, interne cultuur, store concept en collectie. En dit alles met een heilig geloof in een positie in het middensegment.

LOODS E

Crossmarks Retail Lounge

Retailtrends die het retaillandschap veranderen
We leven in een opwindende tijd, waarin retail sneller verandert dan ooit. Een tijd waarin nieuwe retailers opkomen en verdwijnen. Waarin we wekelijks lezen over nieuwe innovaties, concepten, merken en tools. Gedreven door veranderingen in de behoeften van de klant, nieuwe technologische mogelijkheden en maatschappelijke ontwikkelingen ontstaan steeds weer nieuwe trends die invloed hebben op onze voorkeuren en de manier waarop we winkelen, kopen en producten gebruiken. Lori van Waes geeft inzicht in de retailtrends die bepalend zijn voor de toekomst van retail. Ze komen in een sneltreinvaart voorbij, met inspirerende voorbeelden van retailconcepten en innovaties wereldwijd

Next levelhospitality in de praktijk brengen met gamifaction.

Het belang van hospitality in de retail neemt toe en vraagt om andere competenties van medewerkers. Hoe krijg je medewerkers zo ver dat ze hun gedrag aanpassen? Gamification expert Bart Hufen laat zien hoe je met behulp van simpele spelmechanieken het maximale uit je medewerkers kunt halen. Leer waarmee je de motivatie om te veranderen kunt vergroten. Met sprekende praktijkvoorbeelden van hoe medewerkers van Foot Locker Europe en Vodafone Retail helpen het beste uit zichzelf te halen.

 

 

Retailinnovatie in Londen en New York

Wat kunnen we leren van retailsteden en -concepten die vooroplopen in innovatie?

Voor wereldsteden als Londen en New York is traffic geen probleem, jaarlijks lopen daar miljoenen mensen door de straten. Maar hoe zorg je er als retailer nou voor dat deze mensen voor jóúw winkel kiezen? Retailers moeten continu innoveren met hun formule om voorkeur te creëren. Londen en New York zijn retailproeftuinen waar veel retailinnovaties het eerst zichtbaar zijn. Nancy van der Heijden laat je voorbeelden zien van de meest verrassende fysieke winkels die beantwoorden aan de wensen van de klant van vandaag en morgen.

Mensen maken je merk!
Sterke merken met sterke verhalen. Dat is waar we naar op zoek zijn. We kopen niet meer alleen producten omdat we ze nodig hebben, maar omdat ze ons een goed gevoel geven of omdat we geloven in de overtuiging van een merk. Om de ultimate brand experience te creëren is het van belang dat je weet wie je wil zijn als merk en daarmee de aansluiting kunt maken met de behoeften van de klant. Gordon de Boer en Rudolf Juliet lichten aan de hand van sprekende voorbeelden toe hoe je als retailer meer vanuit je merk kunt handelen en je personeel hierbij optimaal kunt inzetten.

 

Een radicaal nieuwe manier van doelgroepen definiëren
Het denken in generaties als ouderen, millennials of Generatie Z is niet meer toereikend omdat de grenzen tussen leeftijd en geslacht vervagen. En omdat de gevoelsleeftijd belangrijker is dan de kalenderleeftijd, gaan zelfs demografische kenmerken niet langer meer op. Wat nu? Denk in gemeenschappelijke mentaliteiten en waarden. Maar hoe dan? Aan de hand van de Big5 theorie legt Lodewijk van der Peet uit hoe je een persoonlijkheid maakt van je merk en daarmee kunt aansluiten op mensen met dezelfde kenmerken.

 

WORKSHOPS & BOOTCAMPS

Main building Classrooms 1 & 10

Binnen je digital strategy – staff centric denken!
De afgelopen jaren zijn retailers druk bezig geweest om de organisatie omni-channel te krijgen. Silo’s worden op het hoofdkantoor afgebroken, technologie op de winkelvloer geïntroduceerd en de klant moet in ieder kanaal herkend worden. We doen er alles aan om zo customer-centric mogelijk te zijn! Natuurlijk zal je business altijd om de klant heen gebouwd moeten worden, maar een van de belangrijkste assets op de winkelvloer is het personeel! De service van het personeel zorgt voor een fijne winkelbeleving, maakt klanten trouw en kan ervoor zorgen dat verkopen omhoog gaan. Bij een excellente service geeft 87% van de consumenten aan bereid te zijn om 5% meer te besteden. In deze ronde tafel sessie tips & trics om binnen je digitale strategie – staff centric te denken en werken!

Intelligence of Things Escape Ervaring
Ervaar zelf de mogelijkheden van Internet of Things (IoT) in de IoT Escape Room Workshop!
Tijdens deze workshop maak je spelenderwijs kennis met de talloze opties die IoT biedt door gebruik te maken van geconnecteerde data en sensors.
Het aantal deelnemers aan de workshop is beperkt tot 8 voor een optimale ervaring. Vraag je gratis ticket aan in de IBM stand op het festivalterrein!
Raak je binnen 45 minuten uit de Escape Room? Probeer het zelf door korte puzzels op te lossen in teamverband. Er is geen voorkennis van IoT vereist!
IoT Escape Room Ervaring in het hoofdgebouw classroom 10 om 11.00 – 12.00 – 14.30 – 15.30 – 17.00.

Contact Us

Heb je een vraag? We zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.

Start typing and press Enter to search