TAP INTO THE NEW CONSUMER ECONOMY

De wereld verandert. Snel. De zekerheden van vandaag zijn vloeibaar, de uitdagers van morgen onvoorspelbaar. Digitale innovatie en nieuwe technologieën creëren nieuwe businessmodellen en ecosystemen. Consumenten zoeken betekenis en toegevoegde waarde. En dat in een hectisch speelveld van retailgiganten, internationale e-commercereuzen en pionierende nieuwe retailconcepten die bijdragen aan consumentenverwachtingen.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw retailmerk er over vijf jaar nog toe doet? Kansen zijn er genoeg, het vraagt enkel een andere manier van kijken. Laat je inspireren op het Retail & Brands Festival.

Ben jij klaar voor de new consumer economy?

0
DAG
0
SPREKERS
0
PODIA
0
DEELNEMERS

LINE-UP

We verwelkomen nationale en internationale corporate leaders en pirates, vernieuwers, dwarsdenkers en uitdagers. Zij die hun hoofd boven het maaiveld durven uitsteken. Zij die inspireren en nieuwe perspectieven schetsen.

TIMETABLE

Tijdens de hele dag zijn er op verschillende podia sprekers en workshops te volgen. Er is een veelheid aan keuzes op elk moment, waardoor iedereen ruimschoots aan zijn/haar trekken kan komen. Niet elk podium heeft voldoende zitplaatsen. Dat betekent dat je ook regelmatig staat. Wat natuurlijk een stuk gezonder is dan continu zitten 😉

10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
17:00
17:30
MAINSTAGE
MAINSTAGE
VIVIAN REIJS - OPENING

ALAIN SYLVAIN | SYLVAIN LABS
10:10 - 10:40
The fetishization of innovation

THE FETISHIZATION OF INNOVATION We worden doodgegooid met termen als design, diversiteit, collaboration en innovatie. Met name met deze laatste zijn veel retailmerken zó geobsedeerd, dat het eigenlijk zijn betekenis verliest – juist in een tijd waarin het juiste gebruik van dit woord essentiëler is dan ooit. Hoe kunnen we dit terugdraaien en ‘innovatie’ een nieuw dynamisch leven geven? 

De Amerikaan Alain Sylvain is oprichter en ceo van Sylvain Labs. Vanuit neurologisch, taalkundig, historisch oogpunt en vanuit zijn ervaringen met klanten als Airbnb en Spotify vertelt hij over het ‘bevrijden’ van de betekenis van innovatie, en hoe we hierdoor een nieuwe golf van creativiteit loslaten. Bovendien deelt hij een ‘nieuwe code van innovatie’ die producten en diensten overstijgt om zo op een nieuwe, diepe manier indruk te maken op consumenten. Dit is een Engelstalige presentatie.

RENÉ REPKO | MARKETING STRATEEG
10:50 - 11:10

HOE D-2-C DE SPELREGELS VAN MERKBOUWEN VERANDERT Transparante prijzen, een eenvoudige customerjourney en beter één product heel goed verkopen dan tientallen een beetje. Direct-to-consumer-platforms veroveren met de steun van investeerders de portemonnee en het hart van de consument. Merkenstrateeg René Repko (ex-Rituals, HEMA, Action) ontrafelt hoe door d-2-c de spelregels van het merkbouwen opnieuw worden gedefinieerd. Er is altijd wel een d-2-c-platform dat het aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan de korte broeken van Mr Marvis, de polo’s van Joe Merino en de zonnebrillen van Polette. Deze merken halen de tussenschakels uit hun businessmodel. Dat wat ze eigenlijk kwijt zijn aan een retailer, steken ze in design of een lagere prijs. Ze redden het misschien niet allemaal, maar dan staan er snel genoeg weer nieuwe merken op. De consument wil zich immers blijven onderscheiden en gemakkelijker kunnen kopen en deze partijen maken dat bereikbaar. 


BREAK
11:10 - 11:30

ROLAND PALMER | ALIPAY
11:30 - 11:50

HOE JE DE CHINESE SHOPPER VEROVERT Miljoenen Chinezen uit de middenklasse hebben meer te besteden en dat doen zij graag tijdens trips naar Europa. Ze zijn gewend te betalen via Alipay, met meer dan 870 miljoen gebruikers het grootste betaalplatform ter wereld. Wat betekent dat voor Nederlandse retailers die Chinese toeristen optimaal willen bedienen? 

Meer dan duizend retailers in ons land bieden de betaalmogelijkheid inmiddels aan, stelt Roland Palmer, managing director Alibaba Group en head of Alipay EMEA. De Chinese e-commercegigant wil Europese merken daarnaast via zijn platforms introduceren op ’s werelds grootste consumentenmarkt. Tijdens zijn presentatie vertelt Palmer waar de kansen voor retailmerken liggen om via Alibaba en Alipay een plek te veroveren in het hart én de portemonnee van de Chinese shopper.

JAVIER GOYENECHE | ECOALF
12:00 - 12:20

ECOALF: FROM PLASTIC WASTE TO SUSTAINABLE FASHION 

Slippers van afgedankte autobanden, een jas van petflessen opgevist uit de Middellandse zee. Het Spaanse Ecoalf pioniert sinds 2009 met fashionitems die volledig van gerecycled vuilnis gemaakt zijn. Complex? Zeker. Maar het moeilijkst is misschien nog wel het veranderen van de klantperceptie, merkt oprichter Javier Goyeneche. “Veel mensen denken bij recycling nog altijd dat je een rugtas maakt uit de oude handdoek van je oma.” 

De Spaanse ondernemer constateert dat de wereld een nieuwe generatie merken nodig heeft die laat zien dat je op een andere manier kunt werken, nog steeds een goed product kunt creëren én geld kunt verdienen voor je aandeelhouders. En met Ecoalf vertolkt haar daar graag een voortrekkersrol in, ‘because there is no planet B. 
Dit is een Engelstalige presentatie.


LUNCH
12:20 - 13:20

ILONA VAN WEGEN | GOOGLE
13:20 - 13:40

UNDERSTANDING THE FUTURE OF RETAIL AND THE MODERN SHOPPER 
De manier waarop de consument zich gedraagt en laat verleiden in elke stap van de klantreis is fundamenteel anders dan een paar jaar geleden, blijkt uit onderzoek en data van Google. Tijdens haar presentatie reikt industry leader omnichannel retail & brands Ilona van Wegen handvattten aan om aan de verwachtingen van uw klant te voldoen. Ook laat Ilona je de nieuwste Google innovaties zien die helpen in te spelen op de groeiende verwachtingen in een omnichannel en  hyperconcurrende omgeving.

THIJS VAN DER HEIJDE & DANNY MEMBRE | RUMAG.
13:50 - 14:20
Dit kunnen retailers van RUMAG. leren

DIT KUNNEN RETAILERS VAN RUMAG. LEREN
1,7 miljoen volgers op social media, anderhalf miljoen likes per maand, een bereik van twaalf miljoen mensen per week en prijzen op zak van beste entertainmentpagina en European Excellence Award in Viral Communications. En dat allemaal binnen de eerste vijf jaar na oprichting. Dat Rumag iets goed doet, is duidelijk. Het merk is uitgegroeid tot een imperium dat zijn sporen heeft uitgezet in alle vlakken van de media. Youtube, TV, Instagram, Facebook, Influencers, Webshop. Noem. Maar. Op. Merken willen samenwerken, influencers willen samenwerken. Stiekem wil iedereen zijn naam koppelen aan het uitdagende imago. De webshop is inmiddels uitgegroeid tot een gigantisch onderdeel van het bedrijf met een mooie verzameling aan merchandise en fashion items. Wat kunnen retailers daarvan leren? De oprichters vertellen over hun succesverhaal.

TJEERD JEGEN | HEMA
14:30 - 14:50

BOUWEN AAN WERELDMERK HEMA AMSTERDAM Het oer-Hollandse HEMA een wereldmerk? Wel als het aan topman Tjeerd Jegen ligt. Het warenhuis is volgens hem nu te afhankelijk van Nederland en België. Zo win je de slag niet van H&M, Zara of Flying Tiger. 

HEMA heeft al zo’n honderd vestigingen in Frankrijk, in Duitsland komen er steeds meer winkels bij en het warenhuis is ook al neergestreken in Engeland, Spanje, Luxemburg, Oostenrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. Maar HEMA wil verder groeien. Dat moet in het buitenland gebeuren via franchisers en – voor het eerst in de geschiedenis – door producten via derden te verkopen, in winkels en op onlineplatforms. HEMA, eind vorig jaar overgenomen door zakenman Marcel Boekhoorn, presenteert zich voortaan in het buitenland als HEMA Amsterdam.



BREAK
14:50 - 15:20

MAAIKE HAMER | APPLE
15:20 - 15:40

WAT RETAILERS KUNNEN LEREN VAN APPLE Zeg je Apple, dan zeg je adembenemend storedesign. Het technologieconcern telt inmiddels zo’n vijfhonderd vestigingen, verdeeld over twintig landen. Hoe runt Apple zijn winkels en welke technologie speelt daarin een belangrijke rol? Maaike Hamer, retail lead Apple Nederland, legt uit hoe het merk dat aanpakt. 

Cruciaal element is dat de klantbeleving altijd en overal hetzelfde is, of de shopper nu via de winkel, het onlinekanaal, de chat of de supportline binnenkomt. Daarnaast licht Hamer toe hoe retailers uit binnen- en buitenland iOS-apps op hun devices gebruiken om hun onderneming te transformeren. Dat moet hun medewerkers in staat stellen eenvoudiger te werken, problemen creatief op te lossen en aan gemeenschappelijke doelen te werken.

BOL.COM
15:50 - 16:10

RON SIMPSON | THE AVOCADOSHOW
16:20 - 16:40

HOE DE AVOCADO SHOW EEN WERELDHYPE WERD Het idee was om samen een leuk ‘side project’ op te zetten, maar nog voor het restaurant daadwerkelijk de deuren opende, ging het concept van The Avocado Show wereldwijd viraal. Wat in 2017 begon als één restaurantje van twee vrienden in Amsterdam is in een noodgang uitgegroeid tot een global brand en internationale franchise. 

De ruim 150 duizend onlinefans helpen vanuit de hele wereld digitaal mee met het bouwen van het merk. Van het uitkiezen van de gerechten voor de menukaart tot aan de designs van de merchandise, overal worden data voor gebruikt. Medeoprichter Ron Simpson vertelt hoe een klein Amsterdams restaurant een wereldhype werd door het gebruik van data. “We zijn een merk geworden, eigenlijk nog voordat we een restaurant waren.”

UITREIKING RETAIL ROOKIE OF THE YEAR

KEYNOTE
16:55 - 17:15

DRINKS & BITES

ZANDSTRAALCABINE
ZANDSTRAALCABINE
JORRIT STEINZ | CHANNELENGINE.COM
10:50 - 11:10

HELEN JOB | TCO LONDON
11:20 - 11:40

DO'S & DON'TS VAN MERKACTIVISME Steeds meer merken, waaronder Patagonia en Ben & Jerry’s, houden zich actief bezig met het streven naar een betere wereld – althans, een stukje van die wereld. Niet in de laatste plaats omdat steeds meer klanten dit eisen: 64 procent van de consumenten koopt of boycot een merk vanwege de sociale of politieke posities van dat merk. En dat aantal groeit gestaag. 
Kortom, brand activism is sterk in opkomst, een must voor elk merk. 

Helen Job van TCO London is expert op dit gebied en kent als geen ander de vele kansen én de vele valkuilen van merkactivisme. Plus de vele misverstanden die er nog steeds over dit thema bestaan. En niet in de laatste plaats: waarom brand activism per definitie een kwestie van de lange termijn is. Dit is een Engelstalige presentatie.

BREAK
11:40 - 12:00

TAMARA HOOGERWAARD & HANS HEILOO | BAKERY INSTITUTE
12:00 - 12:20

VOORSPRONG DOOR OORSPRONG Bakery Institute is een bakkerijschool in de oude Verkadefabriek in Zaandam. Het eigenwijze kennisinstituut is in 2011 opgericht middels crowdfunding door zo’n 75 bakkerijen. Hun motto: pak je voorsprong vanuit je oorsprong. 

Bakery Institute predikt producten met pure grondstoffen, vitale bakkers die geen nachtwerk meer uitvoeren en heeft inmiddels meer dan 200 carrièreswitchers opgeleid tot patissier of boulanger. Tijdens het Retail & Brands Festival laten Hans Heiloo en Tamara Hoogerwaard ons ontdekken dat het motto van Bakery Institute bij uitstek past bij de retail. De kern van hun presentatie: innoveren vanuit authenticiteit.

KERRY MURPHY | THE FABRIKANT
12:30 - 12:50

HET EERSTE DIGITALE MODEHUIS TER WERELD Wat gebeurt er als we de ouderwetse fashionindustrieregels overboord gooien? Nieuwe collecties van H&M en Zara die alleen digitaal beschikbaar zijn bijvoorbeeld. Kan dat? Het in Amsterdam gestationeerde The Fabricant is ‘s wereld eerste digitale modehuis en produceert boeiende digitale modecontent voor e-commerce en retail en ontwikkelt digitale collecties die de wereld laten zien dat kleding niet fysiek hoeft te bestaan. 

The Fabricant wil zo af van het idee van waarde dat gemeengoed was in de twintigste eeuw, waar het allemaal draaide om het fysieke. ‘Ik kan dit aanraken, daarom heef het waarde.’ En: ‘Ik bezit deze auto, ik bezit dit huis, ik bezit deze jurk.’ De materiële aanwezigheid maakt het belangrijk. Oprichter Kerry Murphy neemt je in zijn presentatie mee in een fashionwereld voorbij de huidige concepten van catwalks, modefotografie en samples sizes. Dit is een Engelstalige presentatie.

LUNCH
12:50 - 13:50

CHRISTINE BOLAND | TRENDWATCHER
13:50 - 14:10

KIES JE KOERS EN DE KLANT VOLGT Het draait niet langer om de wensen van de consument. Deze tijd van grenzeloze complexiteit en dynamiek vraagt het roer 180 graden om te gooien. We leven in een wereld van mixed realities, er bestaan talloze trends naast elkaar en dé consument bestaat niet meer. Dat vraagt om houvast. Het vraagt van retailmerken een sterke identiteit met een aantrekkelijke stijl in een consistente koers. Dat is een belangrijke verschuiving van perspectief; een beweging ‘van binnen naar buiten’ in plaats van andersom. 

Kies, en je wordt gekozen door de consument. Trendanalist Christine Boland reikt je aan de hand van haar eigen Mindset Methode tools aan voor het formuleren van een heldere en collectieve taal in alle merkuitingen. Wie zijn eigen koers vaart zal zien dat de consument vanzelf volgt.

CAMERON JAMES WILSON | SHUDU GRAM
14:20 - 14:40

SHUDU GRAM, 'S WERELDS EERSTE VIRTUELE TOPMODEL Heeft jouw merk weleens overwogen in zee te gaan met een virtuele influencer? Dior, Prada, Diesel, Chanel en Burberry - om er eens een paar te noemen - werkte er al mee samen. Krankzinnig? Het is maar net hoe je het bekijkt. Merken hoeven met virtuele influencers niet bang te zijn voor vreemde uitspattingen, zoals een stomdronken Justin Bieber. En wist je dat binding met avatars gemakkelijk ontstaat? 
De Britse fotograaf en visual artist Cameron-James Wilson creëerde de Afrikaanse Shudu Gram, het allereerste virtuele supermodel ter wereld. Het was ook het moment dat hij The Diigitals heeft opgericht, het eerste modellenbureau voor virtuele supermodellen. Cameron neemt je mee in zijn denkwereld waar nep het nieuwe echt is én zijn ambitie om diversiteit te promoten in zowel de mode- als de digitale wereld. 
Dit is een Engelstalige presentatie.

DIJANA DIMITROVSKA | MARLEY SPOON
14:50 - 15:10

WAAROM SUPERMARKTEN STRAKS OVERBODIG ZIJN Supermarkten gooien tot dertig procent van alle producten weg en consumenten kopen er vaak dingen die ze niet op maken. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, het is ook inefficiënt, vindt Marley Spoon. 

Het Duitse bedrijf pakt het anders aan. Klanten ontvangen hun maaltijdbox met precies afgemeten hoeveelheden, zodat je exact ontvangt wat je nodig hebt. Marley Spoon heeft zo minder dan één procent verspilling en verwacht daardoor uiteindelijk goedkoper te zijn dan de supermarkt. De supermarkt zou zomaar eens minder dominant kunnen worden in het straatbeeld, meent Marley Spoon. Niet volledig, ze vervullen nog zeker een functie ‘als je ’s avonds ineens gasten krijgt of als de melk op is’. MD marketing Europa Dijana Dimitrovska zoomt verder in op hoe Marley Spoon de traditionele super om de hoek overbodig wil maken.
Dit is een Engelstalige presentatie.

BREAK
15:10 - 15:40

OLIVER BRUNSCHWILLER - FREITAG
15:40 - 16:00

HOE HOLOCRATIE FREITAG WENDBAAR HOUDT Bij het Zwitserse Freitag, een merk dat bekend staat om zijn tassen van vrachtwagenzeil, heerst geen standaard hiërarchie op kantoor. In plaats van managers aan het roer hanteert Freitag een holacratische organisatiestructuur. Want waar een traditionele organisatiestructuur het bedrijf juist vertraagde, zorgt deze methode dat Freitag naar eigen zeggen wendbaar blijft en met de snel veranderende marktomgeving mee kan. Creative director Oliver Brunschwiler legt uit hoe dat gaat in de praktijk. 
Dit is een Engelstalige presentatie.

OLIVER BRUNSCHWILLER | FREITAG
15:40 - 16:00

HOE HOLOCRATIE FREITAG WENDBAAR HOUDT Bij het Zwitserse Freitag, een merk dat bekend staat om zijn tassen van vrachtwagenzeil, heerst geen standaard hiërarchie op kantoor. In plaats van managers aan het roer hanteert Freitag een holacratische organisatiestructuur. Want waar een traditionele organisatiestructuur het bedrijf juist vertraagde, zorgt deze methode dat Freitag naar eigen zeggen wendbaar blijft en met de snel veranderende marktomgeving mee kan. Creative director Oliver Brunschwiler legt uit hoe dat gaat in de praktijk. 
Dit is een Engelstalige presentatie.

JEROEN KROESE | 100% FOOTBALL
16:10 - 16:30

VAN WINKELFORMULE NAAR VOETBALCOMMUNITY Van 100% voetbal naar 100% Football. Het lijkt een detail, maar staat symbool voor een reeks nieuwe ontwikkelingen binnen de gespecialiseerde voetbalwinkelketen. Het concept werpt zijn blik over de landsgrenzen, maar misschien wel belangrijker: 100% Football maakt de switch van winkelformule naar voetbalcommunity. 

Directeur en mede-eigenaar Jeroen Kroese neemt je in zijn presentatie mee in zijn toekomstvisie van 100% Football, een plek waar je terecht kunt voor voetbalartikelen en een potje FIFA op de Playstation, maar ook partner van amateurverenigingen, coach van ambitieuze amateurtrainers én initiatiefnemer van het eerste online platform voor damesvoetbal. 


DRINKS & BITES

TRAINSTAGE
TRAINSTAGE
NICOLINE VAN ENTER TRENDWATCHER | THE FOOTWEARIST
10:50 - 11:10

VAN INSTORE ENTERTAINMENT NAAR EEN RONKEND BUSINESSMODEL In de winkel je eigen sneaker of jas ontwerpen, of brillen die in de winkel worden gefabriceerd en klaar zijn terwijl je wacht zoals bij de Koreaanse brillenretailer Yun. In de behoefte ‘experience’ toe te voegen aan een concept in combinatie met nieuwe technologieën wordt de winkelvloer steeds vaker het toneel voor personalisatie van producten en wordt zelfs het maakproces in de winkel gehaald. 

Leuk al die extra entertainment, maar wat het levert het op onder de streep? In haar presentatie ‘Instore personalisatie & manufacturing: van entertainment naar businessmodel’ gaat techwatcher Nicoline van Enter met aansprekende voorbeelden in op de kansen voor jouw winkelconcept én onderzoekt ze hoe je van instore entertainment een kloppend businessmodel maakt.

BREAK
11:10 - 11:30

RELAYTER
11:30 - 11:50

ARJAN TER HUURNE | MAXLEAD
12:00 - 12:20

LUNCH
12:20 - 13:20

LECYCA CURIËL | WHETSON
13:20 - 13:40

GEN Z OVER GEN Z Ze zijn geboren netwerkers en onderhandelaars, hebben niets met hiërarchie en straffen window dressing genadeloos af. Welkom in de wereld van Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2005), in 2020 goed voor veertig procent van de mondiale consumentenpopulatie.
 Hoe gedragen zij zich als het gaat over duurzaamheid en technologie? En hoe bereik je deze jonge generatie het best? Lecyca Curiël (geboren in 1998) geeft voor de internationale denktank Whetston presentaties over de generatie waartoe zij zelf behoort en legt haarfijn, verfrissend en scherp uit waarom retailers en merken er verstandig aan doen rekening te houden met Gen Z.

ILSE BECKERS | CLINICLOWNS
13:50 - 14:10

BART HENDRIKSZ | OK.APP
14:20 - 14:40

We kennen allemaal de succesverhalen van de grote techpartijen uit Azië en Amerika. Ondanks de grote groei op gebied van e-commerce, laten ze aan de kant van betalen en loyaliteit ook hele snelle ontwikkelingen zien. We zien dat betalen echt gaat veranderen. Ook in Nederland. Maar hoe? Wat maakt deze grote spelers zo succesvol? Wat doen deze partijen met data? En wat kunnen we van ze leren? Is Nederland wel toe aan deze manier van betalen? Bart geeft antwoord op deze vragen, maar laat ook vooral zien waar nog de kansen liggen.

BREAK
14:40 - 15:10

NELE BRUERS | DOBIT
15:10 - 15:30

WOW YOUR CUSTOMER, BOOST YOUR BRAND! Hoe zet je innovatieve technologie in om de klantbeleving en sales te versterken? De fysieke winkel heeft opnieuw een glansrol. Succesvolle concepten slagen erin de voordelen van 'online' te blenden met de emotionele, zintuigelijke beleving van de fysieke winkel. Maar hoe zorg je ervoor dat ‘technologie’ niet alleen nice-to-have is, maar ook écht een meerwaarde biedt? Aan de hand van concrete voorbeelden zoals de Essential Gear Wall bij Decathlon, de Digitale Wijnwijzer, de VIP Fitting Room en de Slimme Passpiegel geeft Nele Bruers inspiratie en tips over hoe technologie een uitstekende ondersteuning vormt voor een klant relevante beleving. 

JESS FLEISCHER | SON OF A TAILOR
15:40 - 16:00

REVOLUTIE IN DE FASHION SUPPLYCHAIN Het Deense fashionlabel Son of a Tailor heeft een 100 jaar oud productieproces veranderd. Het merk maakt op basis van algoritmes al zijn kleding op maat, heeft geen voorraden en biedt volledige transparantie in het productieproces. 

Zo herstelt ondernemer Jess Fleischer de link tussen de mensen die de kleding dragen en de mensen die deze kledingstukken maken. Son of a Tailor gebruikt een ‘heleboel technologie’ om deze link te kunnen leggen en snelle levering mogelijk te maken. Bovendien is het bedrijf er in geslaagd het bestelproces onderdeel te maken van de ‘experience’, inclusief hun ‘ideal size algorithm’. 
Dit is een Engelstalige presentatie.

BJÖRN BERGSTRÖM | NA-KD
16:10 - 16:30

HOW NA-KD SET THE GOLD STANDARD FOR FASHION INFLUENCER MARKETING NA-KD is pas vier jaar oud en behoort al tot Europa’s 20 hardst groeiende bedrijven. Over 2018 realiseerde de Zweedse fashionretailer een omzet van 80 miljoen euro omzet, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Het geheim? Influencer marketing. Head of Global Expansion Björn Bergström van NA-KD.com neemt je tijdens het Retail & Brands Festival in zijn plannen om van NA-KD een wereldspeler te maken. Dit is een Engelstalige presentatie.

DRINKS & BITES

DROOGCABINE
DROOGCABINE
MAARTJE VAN BARNEVELD/ & HENK HOFSTEDE | Q&A/ ABN AMRO
11:20 - 11:40

RETAIL RICHTING 2030 Hoe ziet de toekomst van retail eruit? In het onderzoeksrapport Retail richting 2030  lees je een duidelijke visie op basis van 12 shifts. Drie van deze shifts gaan over duurzaamheid: van besteden naar bijdragen, van wegwerpen naar doorgeven, en van bezit naar gebruik. Ergens weten we allemaal dat we duurzamer moeten ondernemen, maar hoe? Q&A en ABN AMRO presenteren je de resultaten van hun duurzaamheidsonderzoek met input van consumenten, retailers en deskundigen. Hoe ga jij morgen duurzamer ondernemen?

BREAK
11:40 - 12:00

ELLES KEMPERS | HET GOED
12:00 - 12:20

COMMERCIEEL ÉN DUURZAAM BETEKENISVOL ONDERNEMEN Als de grootste sociale retailonderneming van Nederland laat Het Goed zien dat retailen écht anders kan. In 26 eigentijdse en frisse kringloopwarenhuizen biedt Het Goed passend werk door spullen een tweede leven te geven. De warenhuizen van Het Goed trekken jaarlijks miljoenen klanten. Elke vestiging is een inspirerende ontmoetingsplek die elke dag anders is. 

Retailen in de kringloopwereld betekent improviseren op topniveau: de aanvoer van spullen is onvoorspelbaar en de klant is vaak tevens de leverancier. Dagelijks wordt aan honderden mensen de kans geboden om mee te doen. De diversiteit van de medewerkers is groot evenals de diversiteit van hun talenten. Duurzaam betekenisvol ondernemen is knokken en succesvol als je óók commercieel durft te denken, laat commercieel directeur Elles Kempers zien.

BERRY KRIESELS | OMNIGEN
12:30 - 12:50

VIA DNA NAAR PRODUCTEN OP MAAT Personalisatie is een van de toverwoorden in retail. En wat is er persoonlijker dan je eigen dna? Genetisch onderzoeksbureau Omnigen weet op basis van dna-onderzoek welke voedingsstoffen het best bij ieders lichaam passen en dat biedt kansen voor foodretail. Denk bijvoorbeeld aan een foodbox dat een persoonlijk dieet voor iedereen mogelijk moet maken. Maar er is nog veel meer mogelijk, zegt eigenaar Berry Kriesels van Omnigen. Want veel mensen denken misschien nog dat dit soort oplossingen sciencefiction zijn, maar verschillende supermarkten kijken al serieus naar de mogelijkheden. “We gaan kijken of een gepersonaliseerde supermarktervaring op basis van een dna-profiel aanslaat.”

LUNCH
12:50 - 13:50

PITCHES RETAILROOKIES
14:00 - 15:10

BREAK
15:10 - 15:40

PAUL STANWAY | XYZ BRAND EXPERIENCE
15:40 - 16:00

Meten is weten, behalve in het geval van experiencemarketing. Het succes daarvan laat zich niet zomaar omrekenen naar keiharde euro’s, aldus de Britse brand experience expert Paul Stanway. “Als we serieus gaan nadenken over meetmethodes, dan moeten we van de gedachte af dat er een standaardmethode bestaat.” 

Traditionele meetmethodes in retail zoals omzet per vierkante meter of groei per winkel zijn irrelevant voor het bepalen van het succes van experiencemarketing. Wat moet daarvoor in de plaats komen? “De meetbaarheid is een probleem waar we nog een antwoord op moeten vinden”, erkent Stanway. “Er zijn zoveel variabelen.” De medeoprichter van brandexperiencebureau XYZ deelt op het Retail & Brands Festival een aantal criteria die helpen het succes van een experience te meten.
Dit is een Engelstalige presentatie.

STEVEN HELDER | TEMPER
16:10 - 16:30

DRINKS & BITES

TERUGBLIK FESTIVAL

AANMELDEN

Ja, ik ben erbij! Onderstaand kun je tickets kopen voor het Retail & Brands Festival  op donderdag 12 september 2019 (van 10.00 – 17.30 uur).

REGULIER
TICKET

€ 395

excl. btw incl food & drinks

DUO
TICKET

€140 voordeel als je samen komt!

€ 650

excl. btw incl food & drinks

TAP INTO THE NEW CONSUMER ECONOMY

ONZE PARTNERS

Achter elk succesvol retailmerk staan sterke partners. Datzelfde geldt voor het Retail & Brands Festival. We zijn trots op onze partners.  Kom 12 september en ontmoet deze retailspecialisten.

Partner worden? Mail dan naar Gideon ten Holte (gideon@retailtrends.nl) voor meer informatie.

LOCATIE

De Rijtuigenloods
Piet Mondriaanplein 61
3812 GZ Amersfoort
Contact Us

Heb je een vraag? We zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.